Desnor

Desnor (Louis Janssens Ferre Marnef)

KASK drama 2017 (Louis) en KASK grafisch ontwerp 2016 (Ferre)

Louis en Ferre – samen Desnor – maken samen en met anderen theater van bewegingen en pogingen. Duwen en trekken. Actie en afwachten. Falen en verdergaan.

Louis: Alles beweegt, vriendje.

Ferre: Ja, alles beweegt!

PONGE

PONGE

PARIS, FRANCE – 1945: French poet Francis Ponge on a balcony, 1945 in Paris, France. (Photo by Robert DOISNEAU/Gamma-Rapho via Getty Images)

 

WORK IN PROGRESS

 

Onderzoeksproject Ferre Marnef (Desnor)

PONGE

PONGE beeld

 

Ferre Marnef: Wat mij in de teksten van Ponge aantrekt, is de expliciete hang naar de bevrijding uit enge begrippenkaders, zoals democratie en kapitalisme of goed en slecht of zelfs natuur en cultuur, misschien zelfs de verwoesting ervan. Misschien moet dé mens zelf maar eens geruïneerd worden?

Deze verwoesting kan een opening bieden om niet alleen de waarheden van andere mensen maar ook die van de dingen, van het niet-menselijke toe te laten. Het spoort mij aan tot het maken van theater waarin de mens gedefinieerd kan worden door de uitwisseling van verschillende mensen, spullen, ruimten, tijden …

 

FRANCIS PONGE. Het oeuvre van de schrijver Ponge is niet erg uitgebreid, maar een (klein) deel werd in het Nederlands vertaald. Er zijn drie teksten die in de voorbereiding naar de voorstelling Ponge extra aandacht krijgen: Namens de dingen (1942), Proëmia (1948) en het latere werk Zeep (1967). 

 

De kern van deze werken is samen te vatten als ‘de herovering van een werkelijkheid die uit het zicht is verdwenen, door middel van een eerherstel voor de simpelste dingen.’ Het omvat gedichten of korte stukjes proza waarin voornamelijk objecten, dieren of natuurfenomenen aandachtig worden beschreven, zoals Inleiding tot strandklei, Het weekdier, De sigaret … De taal van de dichter (de mens) schikt zich naar het uitdrukken van de dingen, als het ware via een ‘reis in de dichtheid van de dingen’. 

 

Door in te zoomen op de taal van de dingen (Ponge: “Alle dingen zijn de dupe van hun uitdrukking”) probeert Ponge de mens uit zichzelf te trekken en open te stellen voor de buitenmenselijke wereld. Door recht te doen aan de wereld van de dingen of het andere, vinden we volgens Ponge nieuwe mogelijkheden en inzichten in onszelf. Of zoals Walter Benjamin het in Eenrichtingsstraat mooi verwoordt: “De blik is de rand van de mens”.  

 

(DIS)HARMONIE. Een belangrijk aspect voor de voorstelling is het verbinden van muziek of klank aan de ideeën van Ponge. Als startpunt voor dit nieuwe aspect (Desnor werkt voornamelijk met bestaande opnames) leer ik het lied Verklärte Nacht (1899) van de Oostenrijks-Amerikaanse componist Arnold Schönberg in een uitgepuurde versie spelen. Hier komt het experiment voorop te staan, want ik wil het spelen en bewerken met een geërfd harmonium en taperecorders. Ik ben een gitarist, dus de taal van het toetsinstrument is een hele nieuwe wereld voor me. Ook de taperecorder met bijhorende tapes is nieuw materiaal waar live loops mee zullen worden gecreëerd. 

 

WAAROM SCHÖNBERG? Met Desnor brachten we in 2019 de roman Toverberg van Thomas Mann op het toneel. Als voorbereiding werd ook het daarop volgende boek Doctor Faustus gelezen, een verhaal rond de figuur van een componist, een verdoken Schönberg, die door de duivel wordt bezocht en als levenswerk een anti-vorm van de Negende Symfonie van Beethoven creëert. 

 

Schönberg is als grondlegger van de twaalftoonsmuziek bekend om het verlaten van de harmonie. Met het integreren van deze specifieke klanktaal wil ik een gevoel opwekken van dissonantie, maar als positief gegeven, als een bevrijding uit het juk van hetzelfde refrein, dezelfde eenheidsworst (waar alles moet ‘kloppen’, wetenschap zegeviert en mensenrechten zogezegd universeel zijn). Waar in onze voorstelling Toverberg de Negende Symfonie van Beethoven nog een cruciale rol kreeg als symbool voor harmonie, staat nu Verklärte Nacht voor het tegendeel. 

De grootsheid en ontroering dat het lied mij naliet de eerste keer dat ik hoorde, geven voor de zoveelste keer de ondoorgrondelijke krachten van muziek aan. Dit mysterie blijft een eeuwig te tackelen vraagstuk waarmee ik graag experimenteer.   

 

LISTEN TO YOUR HEART

LISTEN TO YOUR HEART

Listen to your heart tijdens het LafS festival, is een oproep om ergens voor te gaan staan, om positie in te nemen.

 

We nodigen het publiek uit om plaats te nemen in een cirkel stoelen op de lege scène.

Een tiental makers en performers betreden één voor één de cirkel met een persoonlijk theatraal protest. Ze delen hun dromen, hun angsten en hun overtuigingen. Hoeveel ruimte is er om onszelf uit te spreken en aan welke reacties kunnen we ons verwachten?

Je zou kunnen stellen dat deze éénmalige performance het reflectiemoment van het festival vormt.
Maar waar dat over het algemeen de vorm van een debat of lezing krijgt, wordt er gezocht naar een theatraal voorstel waarvoor artiesten worden uitgenodigd om te spreken vanuit hun hart.
Ze zetten verbeelding in als wapen, creatie als vorm van destructie.

 

gecureerd door Louis Janssens
performers Lisah Adeaga (actrice, AP Cons. Antwerpen)

Lars Brinkman (acteur, HKU Utrecht)

Musia Mwankumi (actrice, KASK Gent)

Zindzi Tillot Owusu (schrijfster en activiste)

Maya Dhondt (pianiste, AP Cons. Antwerpen)

Sigrid Vinks & Malik Fye

met dank aan Simon Baetens, Ferre Marnef, Leonore Spee, Elsemieke Scholte & Peter Seynaeve

productie Desnor & d e t h e a t e r m a k e r i.s.m. Toneelhuis

  • za 19/09 Bourla Antwerpen
© DETHEATERMAKER
© LEONTIEN ALLEMEERSCH

Toverberg

Toverberg tekst

Ferre Marnef en Louis Janssens (Desnor), Timo Sterckx & Anna Franziska Jäger

 

Met De Toverberg schreef Thomas Mann één van de grootste werken van zijn tijd, op een scharniermoment tussen een oude en nieuwe wereld.  Het verhaal is een haarscherpe analyse van de ideologische tegenstellingen van die tijd, van de impasse van de burgerij op de berg en het leven ‘daar beneden’. Ver verwijderd van het normale leven verzwelgt deze burgerlijke klasse in het leven daarboven, in een genezingsproces waar echter geen einde aan lijkt te komen. Bijna honderd jaar later zijn we opnieuw in een impasse aanbeland: nog nooit was de kloof tussen arm en rijk zo groot als nu, nog nooit hadden ‘zij die boven wonen’ zoveel meer dan ‘zij beneden’.

 

Toverberg wordt geen boekbewerking of afrekening met Thomas Mann: het schrijft verder waar Mann geëindigd is. Met gevoel voor monumentaliteit wil Desnor een nieuwe berg naast De Toverberg van Mann zetten. Via deconstructie van het geschreven materiaal bouwen Louis Janssens & Ferre Marnef een nieuwe, eigentijdse ‘Toverberg’ als reactie op de tegenstellingen, vragen en problemen die deze tijd tekenen.

 

Het werkproces rond Toverberg maakt deel uit van Desnors volwassenwording, een zoeken naar het nemen van verantwoordelijkheid binnen theater: de zin voor burgerschap tonen op een meerstemmige en pluralistische manier. Het wordt een voorstelling als een Bildungsroman, niet geschreven vanuit een individueel, maar een gemeenschappelijk verhaal.

 

Louis en Ferre werken sinds 2012 samen als Desnor. Naast de voorstellingen die de KASK-alumni samen creërden (oa. #BOS en Galileo), zijn ze geen onbekenden in hun solistisch parcours of als speler bij anderen. Net als in hun andere werken zal het bouwen, afbouwen, verplaatsen en verbeelden opnieuw een belangrijk onderdeel van de voorstelling vormen. In Toverberg doen ze dat samen met Timo Sterckex (ook te zien in #BOS), Anna Franziska Jäger, Elke Huybrechts en Eva Dermul. Samen zoomen ze uit om de berg in haar geheel te kunnen bekijken, wetende dat een berg enkel bestaat bij gratie van het dal.

 

CREDITS
van/met:
Ferre Marnef, Louis Janssens, Anna Franziska Jäger en Timo Sterckx
techniek: Eva Dermul
dramaturgie: Elke Huybrechts
coproductie: d e t h e a t e r m a k e r& deSingel, De Brakke Grond & Tweetakt Festival
in samenwerking met: CAMPO
met steun van: de Vlaamse Overheid
met dank aan: Willem de Wolf, Arne De Winde, Bart Philipsen, Simon Baetens & Helen van de Vloet                                                                     beeld: Sigurdur Gudmundsson – Rendez-vous (1976), Courtesy of the artist and i8 Gallery 

speeldata
speellijst
datumuurstadhuis
19/9/201920:00AntwerpenTroubleyn
20/9/201922:00Antwerpen Troubleyn
20/11/201920:00GentCampo
21/11/201920:00GentCampo
15/11/201920:00Antwerpen deSingel
16/11/201920:00Antwerpen deSingel
13/1/202020:00Den HaagZaal 3
14/1/202020:00AmsterdamDe Brakke Grond
15/1/202020:00AmsterdamDe Brakke Grond
5/12/201920:00Next festival/ Menencc De Steiger

© d e t h e a t e r m a k e r

Galileo

Galileo tekst 2

Het heelal heeft ooit van de ene op de andere dag zijn middelpunt verloren.
‘s Avonds had het er nog één, ’s ochtends ontelbaar veel.
Ferre & Louis onderzoeken in Galileo een man die dacht dat het anders kon.
Alom verheerlijkte waarheden worden op de schouder getikt. Waar nooit aan getwijfeld werd, daar wordt nu aan getwijfeld. Oef. Ferre & Louis geloven in het doen. Zij geloven in het begin. In het doen ligt het begin.

van & met Ferre Marnef & Louis Janssens (Desnor)
coaching Peter Seynaeve
productie CAMPO & d e t h e a t e r m a k e r ism KASK DRAMA
met dank aan Bauke Lievens, Mieja Hollevoet, Tom Engels, Elsemieke Scholte, Pol Heyvaert, Helen & Simon, Zuidpool, KAAP, Les ballets C de la B & Troubleyn/Laboratorium

 

Zie ook hun eigen website

speeldata
speellijst
datumuurstadhuis
18/5/201720:30GentCampo
19/5/201720:30GentCampo
20/5/201720:30GentCampo
13/9/2017AntwerpenLove at First Sight
14/9/2017AntwerpenLove at First Sight
15/9/2017AntwerpenLove at First Sight
16/9/2017AntwerpenLove at First Sight
14/10/201722:00BruggeKAAP
29/11/201721:00AmsterdamFrascati
30/11/201721:00AmsterdamFrascati
14/4/201821:00UtrechtTWEETAKT festival
28/4/2018Menen CC De Steiger Menen
15/12/2018OostendeCC De Grote Post
26/4/201920:00Kortrijk Schouwburg Kortrijk
27/4/201920:00WilrijkCC De Kern

© Danny Depréz
© FERRE
© WANNES CRÉ

#BOS

#BOS info

Er zijn mensen die radicaal voor hun doel gaan, zonder compromis. Ferre en Louis staan versteld van hun engagement. Want hoe hard je ook iets probeert, het zal altijd tegenvallen. Het is altijd schoner in je dromen. Het is de poging die telt.

Kijk naar de hemel

Wat hangt er boven je hoofd?

Een zwaard of een zon?

Zorg voor een dak dat kan zweven als een vlieger.

In de voorstelling #BOS sleuren Louis Janssens, Ferre Marnef en Timo Sterckx een uur lang met planken zodat ze een uur lang met het leven zeulen.

speeldata
speellijst
datumuurstadhuis
5/9/201420:00AntwerpenHet Bos
6/9/201420:00AntwerpenHet Bos
7/9/201420:00AntwerpenHet Bos
4/12/201420:00AntwerpenZuidpool
5/12/201420:00AntwerpenZuidpool
20/1/201520:00AntwerpenArenberg
13/2/201520:00Wilrijkcc De Kern
6/3/201520:00BorgerhoutRataplan
7/3/201520:00BorgerhoutRataplan
25/3/201520:30GentCAMPO
3/8/201515:00OostendeTheater aan Zee
4/8/201520:00OostendeTheater aan Zee
28/11/201520:00AntwerpenRataplan
2/4/201620:30UtrechtTweetakt Festival
2/4/2016AntwerpenDESTUDIO
27/5/2016RotterdamOperadagen
24/9/201620:00Hallecc 't Vondel

© d e t h e a t e r m a k e r
© FERRE