Master regie RITSC
Onder constructie
Master regie RITSC
Onder constructie
Opgelet: deze voorstelling is afgelast om de verspreiding van het nieuwe coronavirus tegen te gaan.
Een jonge vrouw in een stad die al tientallen jaren bezet is. Op de dag van de begrafenis van haar vader ondekt ze zijn architecturale tekeningen. Overmand door verdriet glijdt ze weg in de droomwerelden en verzonnen plekken die hij creëerde.
Welke invloed heeft onze omgeving op onze verbeelding? Kun je zo’n invloed erven? En zijn onze handelingen en dromen gekleurd door de omgeving van onze voorouders, of dat nu het open veld, de oceaan of een gevangenis was? Broken Shapes is een hybride theatrale ervaring tussen installatie, video en performance in, die onderzoekt hoe fysieke omgevingen inwerken op het mentale. Op scène staat één actrice, haar woorden worden ondersteund én onderbroken door de visuele ingrepen rondom haar.
Rimah Jabr is actief als theatermaker en auteur in Brussel, Toronto en Palestina. Haar werk is gekenmerkt door een bizarre lichtheid en absurditeit. Dareen Abbass woont en werkt in Brussel en maakt zowel sculpturaal als grafisch werk en video’s. Beide kunstenaars zijn in residentie bij Moussem Nomadisch Kunstencentrum.
“Individual artists are priority. No one should be left alone to figure out how to deal with the situation. Organizations should protect artists.” – Rimah Jabr in De Lege Zaal/Etcetera
co-created by Rimah Jabr & Dareen Abbas | performed by Femke Stallaert & Gülce Oral | dramaturgy Esther Severi & Charlotte Corbeil-Coleman | light designer Andre Du Toit | light designer assistant Thomas Stevens | sound designer Arzu Saglam | stage manager Dylan Tate-Howarth | producer Natasha Greenblatt | video work & sculpture Dareen Abbas | woodworking Yannick Castagna | visual advisory & post-production Teun Brock | molding Fabienne Massart | director of photography Geert Verstraete | assistant director (video) Bas Bonhof | sound Azur Saglam | production Moussem Nomadic Arts Centre, The Theatre Centre Toronto | co-production Kaaitheater, C-TAKT, d e t h e a t e r m a k e r, Two Birds Theatre | supported by de Vlaamse Gemeenschap, the Canada Council for the Arts, the Ontario Arts Council, & BMO Financial | developed in residency at the Theatre Centre (Toronto) | special thanks to Ashraf Zaghal, Aislinn Rose & Franco Boni, Aluna Theatre, Jumblies Theatre, Canadian Stage, Inblauw Hotel, Gert Boel, MODECO PRL, Eva Decaesstecker, RBC Arts Access Fund Award, Neighborhood Arts Network.
Remah Jabr werk
Remah Jabr, geboren in 1980 in het Palestijnse Nabloes, schrijft gedichten en kortverhalen sinds ze afstudeerde aan de An-Najah Universiteit in 2002. In 2012 werkt ze mee aan de productie Keffiyeh / Made in China, een samenwerking van de KVS en de A.M. Qattan Foundation in Palestina. Ze vervolgde haar theateropleiding in Brussel en studeerde in juni 2014 af aan het RITS. Tijdens haar opleiding schreef en regisseerde Jabr verscheidende opmerkelijke theaterstukken. O.a. Two Ladybugs en The Prisoner zijn in het seizoen 2014-15 nog te zien. Remah Jabr werkt als ‘artiest in residentie’ bij Nomadisch Kunstencentrum Moussem aan de ontwikkeling van haar nieuwe voorstelling.
De inspiratie voor haar artistieke werk komt bij Remah Jabr uit haar dagelijks leven, de situatie en omgeving waarin zij lange tijd leefde en opgroeide. Een situatie gedomineerd door frustraties als gevolg van conflict en bezetting. Ze observeert concrete gebeurtenissen op een scherpe en slimme manier tot ver onder de oppervlakte. Door de vertaling van deze onderwerpen in theater geeft ze vorm aan het menselijke drama, dat een diepere, meer universele laag raakt. In haar stukken verweeft ze verschillende werkelijkheden en situationele lagen. Haar schrijfstijl is surrealistisch, met humor als wapen en zeer helder.
Haar werk is eigenzinnig en atypisch voor wat men gewend is van een jonge toneelauteur. In de constructie van haar stukken speelt ze met tijd en ruimte en laat de eenheid daarvan vaak los. Haar werk kenmerkt zich door een bizarre lichtheid en absurditeit met dialogen die behoorlijk kunnen knetteren. Haar teksten zijn voor spelers een feest om mee aan de slag te gaan. Het werk vertaalt zich in een zeer verfrissende speelstijl die zich dikwijls heel direct verhoudt met het publiek.
Door haar opleiding aan het Rits en de vele samenwerkingen met een vooruitstrevende nieuwe generatie Vlaamse makers, maakt Remah Jabr een unieke combinatie tussen haar eigen culturele achtergrond en ervaringen in Palestina en het hedendaags Vlaams theater waar ze nu al enkele jaren met beide voeten in staat.
Tekst en regie: Remah Jabr Spel: Sofie Decleir, Greet Jacobs, Cédric Coomans, Greg Timmermans en Youri Dirkx Licht: Giacomo Gorini Productie : Nomadisch Kunstencentrum Moussem Co producenten: detheatermaker / C-Mine cultuurcentrum Genk In samenwerking met: Toneelhuis / Met dank aan: KVS
Onder constructie
Werktitel ‘De Dochter’ (later veranderd in ‘High heels and Stuffed Zuccini’)