Ultima Cultuurprijs Podiumkunsten

Ultima Cultuurprijs Podiumkunsten

Motivatietekst Ultima Podiumkunsten
“d e t h e a t e r m a k e r is een nomadisch platform voor nieuwe theatermakers. Vertrekkend vanuit de inhoudelijke plannen en praktische noden van makers werkt de organisatie op maat samen met verschillende kunstinstellingen. d e t h e a t e r m a k e r levert op die manier in nauwe samenwerking met andere organisaties een stuk broodnodige ondersteuning en zichtbaarheid aan het werk van jonge theatermakers en hun kompanen.” In 2018 vierde d e t h e a t e r m a k e r haar 10jarig bestaan en de organisatie kan ondertussen terugblikken op een hele reeks ondersteunde theatermakers, waarvan velen hun weg hebben gevonden en zijn doorgestroomd binnen het veld. d e t h e a t e r m a k e r biedt steun op maat aan makers met of zonder opleiding, autodidacten even als net afgestudeerden, groepen of collectieven, individuen van allerlei pluimage en artistieke talen. De organisatie schuwt daarin het experiment niet en speelt zeker niet altijd op veilig.Dat de werking van d e t h e a t e r m a k e r bloeit, komt vooral door de gedreven en onophoudelijke inzet van Elsemieke Scholte. Ze heeft van haar organisatie een gewaardeerde speler gemaakt met voelsprieten overal waar zich nieuwe talenten aandienen. Scholte’s alomtegenwoordige aanwezigheid en onvermoeibare betrokkenheid zorgen ervoor dat ze de vinger aan de pols heeft, en dat ze van het begin tot het einde van een proces klaarstaat voor de makers die ze steunt. Ze maakt er een erezaak van om met elke maker die haar contacteert ook effectief koffie te drinken en het gesprek aan te gaan. Met grote zorg en bekommernis voor het wel en wee van een individueel parcours daagt ze makers uit en maakt het hen daarin ook niet (altijd) gemakkelijk. Dat geldt ook voor zichzelf: wat haar organisatie is of zou moeten zijn blijft in ontwikkeling, een levende zoektocht waarin ze haar taken en aanpak steeds weer in vraag stelt en zichzelf blijft heruitvinden. De verscheidenheid aan makers en soorten producties dat d e t h e a t e r m a k e r de afgelopen 10 jaar ontwikkeld heeft, is heel groot. Dat getuigt ook van een ongebreidelde nieuwsgierigheid en openheid naar de maker en diens noden. Van locatietheater tot intieme tekstvoorstellingen, van energieke dans tot parades, geen werkvorm is haar vreemd, geen uitdaging te groot. Ze heeft een aantal vaste partners zoals deSingel, toch kiest d e t h e a t e r m a k e r voor een nomadische werking waarin samenwerking met partners in heel Vlaanderen en Nederland centraal staat, voor eenoptimale verankering van de kunstenaar in het landschap. Met deze prijs willen we ook in het algemeen de onzichtbare krachten in het theaterlandschap eren die dag indag uit kunstenaars ondersteunen en hun werk helpen realiseren. Zij die bondgenoot zijn van de artiesten, samen met hen een weg zoeken in het landschap, meedenken en de juiste partners, subsidiekanalen of inspiratiebronnen kunnen aanwijzen, plannen nalezen en begrotingen opstellen, samenwerkingen op gangbrengen en presentatiecontexten zoeken. In een gezond ecosysteem is de werkplaats de eerste belangrijke stap na de opleiding, onontbeerlijk en voor de maker even onvergetelijk als de eerste kus. Quote: Dat de werking van d e t h e a t e r m a k e r bloeit, komt vooral door de gedreven en onophoudelijke inzet van Elsemieke Scholte. Ze heeft van haar organisatie een gewaardeerde speler gemaakt met voelsprieten overal daar waar zich nieuwe talenten aandienen. Scholte’s alomtegenwoordige aanwezigheid en onvermoeibare betrokkenheid zorgen ervoor dat ze de vinger aan de pols heeft, en dat ze van het begin tot het einde van een proces klaarstaat voor de makers die ze steunt.

 

ULTIMA VIDEO

Ultima VIDEO