Amelia Malfait Lakhtara

Amelia Malfait Lakhtara (zij/haar, 1995) is een Brusselse theatermaker. Na enkele omzwervingen in geschiedenis, arabistiek en filosofie, studeerde ze met FA FA FACADE in 2021 af als theatermaker aan het RITCS en sloot ze zich aan bij TransfoCollect. Malfait Lakhtara werkt met, en is onderdeel van de collectieven Caddy For Palestine en Collectif Faire-Part.
Ze is gefascineerd door het Abjecte en het Schaduwrijk, het negatief van een wakkere realiteit, de onderbuik van het bestaan waar Funghi, Paddenstoelen, Slijm en Algen gedijen.  Wars van conventies bricoleert ze werelden als junkyards, bevolkt door creaturen die de verschillen tussen mens, dier en ding ontmantelen.
Malfait Lakhtara is geobsedeerd door het ritme van cirkelvormige bewegingen, in tegenstelling tot de lineaire verhalen die ons binden. Van de ingewikkelde netwerken van mycelium tot de eeuwige dans van kwallen, van de stille gesprekken van bomen tot de echo’s van intergenerationele trauma’s. Wat alle cirkelvormige bewegingen gemeen hebben is verbinding, en ze vindt troost in de onderlinge verbondenheid van alle dingen, door wat als dood materiaal wordt beschouwd te reactiveren.
Amelia maakte werk in en voor o.a. Sint Lukas Brussel, het Concertgebouw Brugge, Alleedukaai, Theater Antigone, Decoratelier, Bâtard Festival, Theater De Maan… en werkte samen met Rachid Laachir, Renée Goethijn, Michiel Soete, Benjamin Verdonck…
Amelia Malfait Lakhtara is tijdens het seizoen 24’-25’ artist in residence bij Zinnema waar ze aan een reeks sculpturen (IT TAKES A MUSCLE TO FALL IN LOVE) werkt rond het hartorgaan. Ze kweekt schimmels die ze ombouwt tot maskers, kostuums, decorstukken, en schrijft aan MENSES; een bundel surrealistische kortverhalen rond menstruele bloedingen. In 2025 gaat ze in première met FI FI FILE een beeldende voorstelling waarin spelers, muziek en decor elkaar ontmoeten temidden een eeuwige file.

links