WAT IS RELEVANT WERK VANDAAG EN WIE BEPAALT DAT?

WAT IS RELEVANT WERK VANDAAG EN WIE BEPAALT DAT?

Kunstenpunt en het TheaterFestival lanceren een tweede editie van de sectorbrede denkdag, de opvolger van de sectordag. Dit jaar richten ze zich, met het oog op de komende structurele subsidieronde, op inspirerende praktijken en methodieken die de toekomst van ons kunstenlandschap kunnen versterken. Good practices die transversaal aan de podiumsector iets kunnen bijdragen.

Wat is relevant werk, en wie beslist daarover?

Met het oog op de nieuwe aanvragen voor projectsubsidies buigen we ons – zes dagen voor de deadline – op vraag zes van het dossier: relevantie van het initiatief voor de discipline of het kunstenlandschap.

Wanneer is podiumwerk relevant? Hoe verhoudt die relevantie zich tot hypes, en hoe overkom je deze hypes in de sector? Tijdens de sectordag gaan De Resonanten van detheatermaker (Tristan Feyten, Sezen Atmaca en Rodrigo Batista) in gesprek met Jonas Baeke en Tine Van Aerschot over de rol van relevantie in hun praktijk. Samen gaan we op zoek naar een antwoord op de beruchte zesde vraag, van de klassieke manieren tot de (nodige) alternatieven.

9 september van 10.30 tot 17 u, Tinnenpot Gent

Programma
10:40 – 12:00 | Keynote — Keynote IPOP ⁠
13:00 – 16:00 | Workshops

Jonas Baeke

Jonas Baeke (Gent, 1999) is acteur en regisseur. Hij studeerde in 2022 af aan KASK & Conservatorium met de voorstelling Pinokkio, gecreëerd met Jef Hellemans, en o.a. te zien op TAZ. Pinokkio ontving ook de acteerprijs van De Acteursgilde. Met Mats Vandroogenbroeck maakte Jonas bij Kopergietery Bambiraptor, geselecteerd voor Het Theaterfestival 2022. In mei 2024 ging hun nieuwe voorstelling Infinity Forever in première, ook geselecteerd voor Het Theaterfestival. Jonas won de creatiebeurs van TAZ en Sabam waarmee hij in oktober 2023 de familievoorstelling Mr. Beam creëerde, samen met Lucas Van Der Vegt. In 2026 maakt hij de bewegingsvoorstelling Beep Street. Terugkomende thema’s in zijn werk zijn vervreemding, slapstick en het tekortschieten van de taal.

Tine Van Aerschot

Tine Van Aerschot is een persoon met een seksuele geaardheid, met een gendervoorkeur, met een kleur, met een afkomst, met een culturele bagage, met een mentale en een fysieke toestand, met een leeftijd, met een stem onder de stemmen, met een mening onder de meningen. Ze is een persoon met kansen en mogelijkheden, met de privileges van iemand die opgegroeid is in de witte westerse middenklasse. Ze profileert zich als kunstenaar, theatermaker, lesgever, feminist, denker en als mens. Al 35 jaar probeert ze zo helder mogelijk te communiceren met verschillende publieken. Ze doet dat via verschillende media en gebruikt zowel beeld als tekst, ze maakt voorstellingen, affiches, boekjes. Ze kent haar weg op het internet en ze heeft een groot netwerk ontwikkeld in België en daarbuiten. Als docent deelt ze haar ervaring en kennis met jonge kunstenaars, met de nieuwe generatie. Vandaag wil ze ruchtbaarheid helpen geven aan gedachten en meningen die haar niet vanzelf bereiken. Ze wil op zoek gaan naar stemmen die geen gehoor vinden. Ze wil de weerbaarheid helpen vergroten van diegenen die daar nood aan hebben.

Foto’s: Maryan Sayd