Shared Research, Shared Practices 2025

Shared Research, Shared Practices 2025

3 Artists, 3 Houses, 3 Weeks

In februari gaan we van start met de Shared Practices, Shared Research residentie. Tijdens deze 3e editie verwelkomen we Gökhan Kizilbuga, Rubin Ajlouni en Colette Goossens. Zij zullen zich in hun onderzoeken verdiepen en hun experimenten delen in drie culturele huizen: Monty, Rataplan en c o r s o. Elke week schuiven ze door naar een ander huis om hun werk voort te zetten, en op 28 februari presenteren ze hun bevindingen in c o r s o

Shared Research, Shared Practices is een samenwerkingsproject van MAP, Monty, Rataplan, c o r s o en detheatermaker.

—-

Gökhan Kizilbuga is theatermaker en regisseur, afgestudeerd aan het RITCS. Zijn werk onderscheidt zich door een interdisciplinaire benadering waarin theater, performance en visuele kunst samenkomen. Met projecten zoals Sledderlove en We Buildt This onderzoekt hij de invloed van urbanisatie en migratie op individuen en gemeenschappen. Via participatieve workshops, installaties, performances en etnografisch onderzoek creëert hij meeslepende ervaringen. Zijn werk is vaak site-specific en heeft als doel lokale gemeenschappen te versterken. Als curator van Steenkool & The Gang creëert hij daarnaast een platform voor opkomende kunstenaars.

Es Kamen Menschen An verkent op intieme en visuele wijze het leven van gastarbeiders. Met persoonlijke verhalen, historische feiten en projecties brengt Gökhan Kizilbuga de harde realiteit van dit bestaan ver van huis in beeld: eenzaamheid, kilheid en isolatie. De voorstelling is niet alleen een artistieke verbeelding, maar ook een sociaal document dat de waardevolle bijdrage van gastarbeiders aan onze samenleving benadrukt en oproept tot meer erkenning van hun geschiedenis.

Foto: Victoriano Moreno

—-

Colette Goossens (zij/haar, 1999) is een theatermaker, speler en schrijver. Ze maakte haar debuut met de afstudeervoorstelling Mijn Broer: The Walrus (2021-2022), die ze creëerde tijdens haar dramaopleiding aan het KASK Conservatorium in Gent. Met deze voorstelling was ze onder meer te zien op Theater Aan Zee (2021).

In 2024 realiseerde ze samen met Laurens Aneca en Stan Martens de voorstelling Under The Influence. Daarnaast is ze actief in het jonge collectief Ottessa, dat met de voorstelling Rest and Relaxation (2024) deel uitmaakte van het Eigen Kweek-programma.

Als speler was ze betrokken bij producties van onder andere compagnie Cecilia en Kopergietery. Tijdens haar studietijd was ze medeoprichter van het Toneelscholenfestival.

Colette wil de mentale toestand van Britney Spears bestuderen. Britney Spears heeft jarenlang in de schijnwerpers gestaan, niet alleen als popicoon, maar ook als iemand wiens mentale gezondheid wereldwijd werd besproken. Na een periode van intens succes raakte haar leven begin jaren 2000 in een neerwaartse spiraal, met publieke uitbarstingen en de langdurige controle van haar vader via een conservatorschap. Hoewel dat conservatorschap in 2021 werd beëindigd, blijven er vragen en zorgen over haar mentale welzijn. Haar gedrag op sociale media, zoals de dansvideo’s die ze regelmatig op Instagram plaatst, roept fascinatie en soms bezorgdheid op bij fans. Wat drijft haar om deze video’s te maken, en wat onthullen ze over haar innerlijke wereld? Deze vragen wil Colette onderzoeken door zichzelf in de (dans)schoenen van Britney Spears te plaatsen. 

Foto: Lina Van Hulle

—-

Rubin Ajlouni werd geboren in Nederland en woont vandaag in Antwerpen. Sinds zijn 17de is hij gefascineerd door theater. In Nederland was hij te zien bij ITA in de junior voorstelling XXX Jr. (2019), hij behoorde tot een theatercollectief DeGasten en volgde verschillende cursussen alvorens zich in 2019 in te schrijven voor de vooropleiding van De Nieuwe Spelers. Rubin volgde een jaar drama aan Luca School of Arts en was te zien in Funeral van Ontroerend Goed.

In deze uitvoering brengt Rubin Ajlouni de monoloog “Jasser” tot leven. Geschreven door Abdelkader Benali in 2001, plaatst Ajlouni het stuk in een hedendaagse setting, waarin de veranderingen van de afgelopen 20 jaar in Palestina zijn verweven.

Als Palestijnse acteur in de rol van Shylock, de Joodse koopman, vraagt Ajlouni zich af hoe het is om deze rol na 20 jaar te spelen. Wat heeft de dood van Yasser Arafat betekend voor de Palestijnse zaak en hoe kijkt hij nu naar deze leider, die Palestina zou bevrijden?

Met de monoloog JASSER wil Ajlouni het publiek laten zien hoe de situatie in Palestina is veranderd en hoe dit het dagelijks leven van Palestijnse burgers beïnvloedt. Hij hoopt dat deze voorstelling het publiek zal aanmoedigen om zich uit te spreken over deze kwestie en bij te dragen aan een betere toekomst voor alle betrokken partijen. Voor Ajlouni is het ook een zoektocht naar zijn eigen identiteit, waarbij hij zichzelf recht in de ogen wil kunnen kijken en wil laten zien: “dit ben ik”. Dit is een persoonlijke reis die hij vaak heeft vermeden en nu volledig omarmt.

Rashif El Kaoui helpt hem om Benali’s tekst naar het nu te brengen en het juiste kader te zetten om dit met zijn eigen teksten tot een kloppend geheel te brengen. 

Het stuk gaat over Rubins Palestijnse identiteit en hoe hij daarmee omgaat en het probeert te omarmen. Anderzijds gaat het over de droom van het willen acteren en hoe je gezien wil worden.   

De context van een casting vormt de basis van de voorstelling, omdat deze de parallel met het persoonlijke en het politieke maakt. Het is een casting om te mogen bestaan als acteur, als artiest, als Rubin; maar symboliseert ook het land Palestina dat ‘op casting’ komt, auditioneert om bestaansrecht. Zowel Rubin als Palestina willen door de wereld gezien en erkend worden.  

Foto: Victoriano Moreno